Dat de beste ideeën onderweg ontstaan, bewijst Pim Jansen met de Bezorgbaas. De eigenaar van All-Inn Verspreidingen dacht tijdens een autorit na over hoe het bestellen en verspreiden van drukwerk eenvoudiger kan. Vlakbij de afslag Deventer op de A1 had hij de oplossing: één portal waarop de klant zowel zijn drukwerk als verspreiding kan organiseren. Hij vroeg Let’s Develop om het platform te ontwikkelen. Inmiddels regelen veel klanten zelf snel online hun drukwerk en verspreiding.
Eén platform voor alle media
Via de portal de Bezorgbaas biedt All-Verspreidingen hun klanten one-stop shopping aan. Het drukken en verspreiden van folders met huis-aan-huiskranten of geseald in een folderpakket. Direct mailingen versturen en sinds kort ook het plaatsen van advertenties in kranten. Het is allemaal mogelijk in de portal. “Het is een volledig geautomatiseerd verkoopkanaal. Alle reclame uitingen waar een bedrijf gebruik van maakt kunnen we op dit platform koppelen aan media waardoor je het in één keer kunt bestellen. Het platform is whitelabel gebouwd. Drukkerijen en andere leveranciers kunnen daardoor de portal ook onder hun eigen naam aanbieden als service voor hun klant. Zij ontvangen vervolgens een commissie als klanten gelijktijdig hun verspreiding via de portal laten verlopen”, legt Pim Jansen uit. “Een win-win dus.”
Prijs meteen inzichtelijk
De portal is heel gebruiksvriendelijk gebouwd door Let’s Develop gebaseerd op een UX/UI design. Na registratie doorloopt de klant eenvoudig stapsgewijs de applicatie. Bij alle stappen is de prijs meteen inzichtelijk. In de eerste stap geeft de klant aan wat er verspreid moet worden en in welk gebied. Door op een landkaartje de regio te selecteren of een plaatsnaam in te typen wordt automatisch weergegeven om hoeveel adressen het gaat. In stap 2 wordt de verspreidwijze bepaald zoals in een folderpakket of huis-aan-huiskrant. De derde stap is aangeven of je via de portal laat drukken of zelf het drukwerk aanlevert. Hier selecteer je vervolgens ook het formaat, gewicht, afwerking en indien van toepassing upload je het bestand. De laatste stap is de verspreidingsdatum kiezen in de kalender. De applicatie geeft handig met groene velden de keuzeopties aan. Tot slot komt het orderoverzicht in beeld en kun je direct bestellen. Betalen kan eenvoudig via Ideal of op rekening.
Op portal de Bezorgbaas kan zowel drukwerk als verspreiding eenvoudig besteld worden
Enorme tijdwinst
“Dit gaat zo veel sneller dan voorheen”, geeft projectmanager Sven de Gier aan. “Dit horen we ook terug van klanten, waaronder een grote reseller met 5 webshops. Zij kochten eerder handmatig bij ons in en waren voor elke opdracht minimaal een half uur kwijt. Nu is dit binnen 5 minuten geregeld. Zeker ook door de handige softwarewizard die Let’s Develop heeft ingebouwd. Je kunt daardoor in één keer meerdere orders aanmaken en diverse edities per rayon instellen. Voordat we deze optie hadden, moest een winkel met 30 vestigingen, 30 keer het stappenplan doorlopen. Dus eerst vestiging 1, alle stappen doorlopen, waaronder naam en verspreiddatum. Dan ging je door naar vestiging 2 en zo moest je dus 30 keer het proces doorlopen. Nu is dit verzameld onder één knop. Dat scheelt zoveel tijd. Aan onze kant is het nog interessanter, want de opdracht gaat er in een nanoseconde door, we hoeven niets meer zelf handmatig te doen. De opdrachten komen automatisch in ons ERP systeem en onze planning te staan.”
Knap staaltje programmeerwerk
“Knap staaltje programmeerwerk van Let’s Develop”, vindt Pim Jansen. “De berekeningen in onze branche zijn lastig. Je hebt uitzondering op uitzondering. In de portal worden op diverse plekken prijzen opgehaald, toeslagen op gewicht of indruk berekend, gerekend met verschillende staffelprijzen, elke postcode wordt doorgelopen op ja-sticker gebieden, dat heeft ook weer invloed op de prijs. Al deze factoren berekent de applicatie op de cent nauwkeurig. Ik ben onder de indruk hoe ze dat hebben ontwikkeld. Daarnaast snappen ze de belangen die achter de software zit die ze bouwen. We zitten in een business waar echt deadline op deadline zit. Je hebt het over een hele keten, waar wij slechts een klein onderdeel van uit maken. Is er bij ons in het systeem een hapering, dan stopt onze omzet en wordt een folder te laat gedrukt en bezorgd. Voor een folder met aanbiedingen van verse levensmiddelen kan dat funest zijn. Dat kost direct geld. Let’s Develop begrijpt dat. De lijnen zijn kort, bugs worden snel opgelost en het platform in co-creatie door ontwikkeld. Dat zijn key-elementen in onze samenwerking”, benadrukt Jansen.
Klant kan zelf krant kiezen
De ontwikkeling van het platform gaat steeds door. Elke euro investeringsbudget gaat naar de portal. Naast de verspreidmodule en drukwerkmodule zijn recent de directmailmodule en advertentiemodule live gegaan. De Gier vertelt: “In de advertentiemodule voor kranten kunnen klanten zelf aangeven in welk gebied de advertentie verspreid moet worden. De portal weet precies welke krant, voor welk gebied op welke dag bezorgd wordt en wat de advertentieformaten zijn. Dit wordt allemaal op de achtergrond berekend, het bespaart de klanten veel tijd om dat allemaal te selecteren. Dat gemak geldt ook voor de module voor direct mail. Deze module heeft Let’s Develop zelfstandig samen met onze samenwerkingspartner ontwikkeld. Wij hebben alleen onze wensen doorgegeven. Een week later was het gebouwd. Klanten kunnen via de portal een adressenbestand en brief uploaden om te laten bezorgen, geadresseerd aan bewoners of op naam, met of zonder envelop en in elk gewenst formaat. Ook deze module is ontwikkeld met een ondernemersgeest die past bij ons platform. Het is gewoon een fijne samenwerking met korte lijntjes, met een softwarebouwer die verstand van zaken heeft en onze wensen goed implementeert. Wij zullen de samenwerking dan ook zeker blijven voortzetten.”