Vandaag volgde ik samen met bestuur en directie van Dimence Groep een mediatraining van Hans Siepel. Zijn simpele boodschap: stop met het herhalen van de kernboodschap en om de hete brij heen draaien, maar communiceer eerlijk en transparant. Logisch toch zou je denken? Maar het tegenovergestelde is waar.
Vaak zie je vertegenwoordigers van bedrijven, politici en zelfs bekende Nederlanders die overduidelijk een een perstraining gehad. Die politicus die met meel in de mond praat of jonge voetballer die eerst voor de camera gewoon antwoordde op de vraag hoe hij die wedstrijd had gevoetbald en na zijn doorbraak op eens antwoorden gaf als mooi dat ik een bijdrage heb kunnen leveren, maar het belang van het team staat voorop. Herkenbaar? Dat komt omdat we in perstrainingen leren om telkens tot vervelens toe de kernboodschap te herhalen om niet in de mal van de journalist te gaan liggen. Alsof woordvoerders en pers vijanden van elkaar zouden zijn? Dat is natuurlijk niet zo. Of zouden het in ieder geval niet moeten zijn. Beiden dienen als doel te hebben om te communiceren vanuit het belang van de samenleving. Zonder elkaar daarin te slim af willen zijn.
Daarbij draait het dus om vertrouwen. Stoppen met mediaspelletjes en eerlijk en transparant durven zijn. Communiceren als mens, in plaats van als een instituut. Geen ingestudeerde tekstjes en oneliners, verhullende of nietszeggende antwoorden, maar oprecht antwoorden op de vraag. En, indien nodig, ook gewoon de betreffende media aanspreken als een verhaal uit zijn verband wordt gehaald of opgeklopt voor hoge kijk- en leescijfers.
Daarom stonden wij tijdens de training vol vertrouwen voor de camera en vertelden we ons eigen verhaal. Dat is er één om sowieso trots op te zijn. Wij zetten ons elke dag keihard in voor de mentale gezondheid en welzijn van onze cliënten en patiënten.